Salı, Mayıs 16, 2006

Keçiboynuzu diye bir nimet...

Çocukluk anıları hafızamızın bir köşesinde derli toplu duran bir kitap gibi gelir bana hep.

Karıştırın bakalım o en değerli kitabınızı, kara kuru , eğri büğrü ama tatlı mı tatlı meyvelerle süslü keçiboynuzu ağacının altında duran görüntünüzü kaç ayrı sayfada göreceksiniz.?

Ben kimselerin göremeyeceği bu özel kitabımda bu tür resimlere o kadar çok rastladım ki anlatamam. Sanırım yalnız değilim… Öyle değil mi?

O günlerde beni ilgilendiren bu kavruk görünümlü meyvenin kabuklarından ve çekirdeklerinden sıyrılıp bir an evvel balına ulaşmaktı. NE yalan söyleyeyim meyvenin boyuna posuna göre özünü az bulurdum. Ama hanımeli özleri ile bile idare etmeye alışmış bir çocuk olarak yine de keçiboynuzu balı beni için bir şölendi.

Seneler geçti, hayatıma “bilgi” girdi. İşte bu yüzden bazı şeyler masumiyetini yitirdi. Ama daha da bir değerli oldular benim için. Bunlardan biri işte keçiboynuzu.

İzmir’e gittiğimde, her zaman Kemeraltı’na inme nedenlerimden biri olan Değirmen’e de (bakliyat ve her tür tuhaf toz satan aktarvari bir yer) uğradım tabiî ki.

Oradan aldığım ve eve gelir gelmez bankoya dizdiğim tozlar ortaçağda yaşıyor olsak engizisyona sevk edilmeme neden olacak tuhaf renklere sahip. Zaten eşim de merak edip sordu bunlar ne diye…

Bezelye tozu
Nohut tozu
Keçi boynuzu tozu
Vs. vs.

Bugünkü konumuz tabiî ki listenin sonuncusu.

Keçiboynuzu için ağaçta yetişen çikolata diyorlar. Ama ağaçta yetişen her şey gibi “sağlıklı” sıfatını hak eden bir çikolata. Tahmin edeceğiniz üzere kakao tozunun kullanıldığı her tarifte kullanabilirsiniz. Kakaoyu rahatlıkla ikame edebildiği gibi ona nazaran çok daha düşük alerjen etkiye sahip Ayrıca çikolatadan yüzde 60 daha az kalori içeriyor.
Diyeceksiniz ki, çikolata da süt de var o ne olacak peki? Tam donanımlı keçiboynuzunun ona da bir cevabı var:
Sütte bulunup da vücudun kalsiyum emilimini azalttığı bilinen oxalic asit keçi boynuzunda yok. Ayrıca o da gerçek bir kalsiyum zengini.

8% protein, 2% yağ, 47% şeker, kalsiyum, magnezyum, potasyum, A, B1, B2 ve B5 vitaminleri ile az miktarda da demir içeriyor.

Şeker oranı dikkatinizi çekti değil mi! İşte bu yüzden de şekere alternatif olarak da kullanılıyor keklerde pastalarda.

İçinde bulunan pektin ve lignin de iyi birer sindirim sistemi dostu olmasını sağlıyor.

İşte bu yüzden ben tam şu anda keçiboynuzu tozu içeren bir ekmek pişirmekteyim.
Hele bir pişsin tarifini sizlerle de paylaşacağım.


Not:Foto adresi tam olarak şöyle http://space.cinet.it/cinetclub/emmegi/FloraFauna/carrubo1.JPG Posted by Picasa

2 yorum:

zinnur dedi ki...

Hem okunmasi zevkli olan hem de degerli bilgiler iceriyor bu ileti icin tesekkur ederim. Keciboynuzu tozunu alisveris listeme ekledim bile.

Binnur A. Ö. dedi ki...

teşekkür ederim. açıkçası faydalı olmasına sevindim :)