Salı, Mart 28, 2006

Tatlı Ekmek çeşitlemeleri için bir tarif, birçok ipucu…



Temel tarif:


1 kap süt
3 kaşık su
1 kaşık margarin veya tereyağı veya sıvı yağ
3 kap un (veya 2 kap un +1 kap tam buğday unu)
4 çay kaşığı şeker veya bal
¾ çay kaşığı tuz
2 çay kaşığı instant maya


Temel ekmek ayarı , 1,5 somun.



Çeşitleme / kokulandırma seçenekleri

1-) 1 veya 2 çay kaşığı ince doğranmış limon veya portakal kabuğu
2-) ¾ çay kaşığı tarçın veya elmalı turta baharatı*

Veya ¾ çay kaşığı balkabağı turtası baharatı**
Veya ¼ toz Hint cevizi – nutmeg,
Veya ¼ çay kaşığı karanfil,
Veya ¼ çay kaşığı yenibahar
3-) 1/3 kap sütlü çikolata parçacıkları
4-) 2 yemek kaşığı kakao (Bu durumda şekeri ¼ kap’a çıkarmanız gerek)
5-) 1/3 kap portakal kabuğu reçeli tanesi-doğranmış veya (limon veya kiraz reçeli aynı şekilde)
6-) 1/3 kap kurutulmuş vişne, erik vs. (sülfür ile kurutulmuş kuru kayısı kullanmayın- mayalanma sürecini olumsuz yöne etkileyebilir, sanırım gün kurusu denilen kayısılar daha uygun olacaktır.)
7-) 1/3 kap doğranmış ceviz veya badem.

Bu çeşitleme seçeneklerinden biri veya bir kaçını seçebilirsiniz.

Temel tarif malzemelerini tekneye koyduktan ve temel ekmek ayarını seçtikten sonra baharatlar hariç diğer ek maddeleri bip sesinden sonra koymak üzere beklemeniz gerek. Baharatları tabiî ki ilk başta koyuyorsunuz.

Glazürler:

Basit Glazür:
Küçük bir kapta ½ kap (elediğiniz) pudra şekerini ve ¼ çay kaşığı vanilyayı yeterli oranda sıvı ile karıştırın (süt, meyve suyu, rom veya likör seçeneklerinden biri veya bir kaçı ile 1–3 kaşık arası sıvı edecek kadar )

Çikolata Glazür:
Küçük bir kapta ½ kap (elediğiniz) pudra şekeri, 1 kaşık kakao ve ¼ çay kaşığı vanilyayı 1- 3 kaşık süt ile karıştırın.

Ekmeğiniz soğuduğunda glazürü üzerine serpiştirin.


*Elmalı Turta Baharatı :
1/2 çay kaşığı tarçın
1/4 çay kaşığı Hint cevizi-nutmeg rendesi
1/8 çay kaşığı yeni bahar
1/8 çay kaşığı toz kakule


**Bal kabağı Turtası Baharatı
1/2 çay kaşığı tarçın
1/4 çay kaşığı toz zencefil
1/8 çay kaşığı hint cevizi-nutmeg rendesi
1/8 çay kaşığı yeni bahar

Ben glazürü deneyecek sabıra sahip olamadım. İlk dilimi yer yemez de (ki o fotoğrafta gördüğünüz dilimdi) yazıyı sayfaya koymak için sabırsızlanmaya başladım.
Çünkü ekmeğim çok hoş oldu. Tadı damağımda kaldı.
Benim çeşitlemem kakolu ve portakal kabuklu..Portakal kabuğu-kakao drajelerini çok sevmemden bu şeçimim.

Ancak kabuk sertliğini yitirmiyor, kokusu mükemmel bir şekilde ekmeğe işlese de.

Eğer bu kokudan vaz geçmek istemiyorsanız portakal kabuğu rendesi kullanmanızı tavsiye ederim. Ben doğrayıp koydum, yumuşamadı.

Ya da en iyisi taze kabuk rendesinin yanı sıra portakal reçeli parçaları koymak da olabilir…

Not: Tarif'i Better Homes and Garden kitabımdan aldım Posted by Picasa

9 yorum:

Adsız dedi ki...

merhaba arkadasım,
bende olusan ekmek pisirme hevesi belli ki sende uzmanlık haline donusmus. Gel gör ki siz ekmek pisirmek icin ekmek makinasını kullanıyorsunuz. Ekmek pisirme isini makinasız ilkel yollarla yapanlara da tavsiyelerde bulunabilir misin?

Adsız dedi ki...

slm tatlı ekmegi denedim,
mevsim itibarı ile ben portakallı degi limonlu ve kakaolu yaptım.biraz büyük bir kalıp kullandıgım için fazla kabarık görünmemesini saymazsak sonuç harika oldu. Ama maalesef şu temel ekmek tarifi için aynı şeyi söyleyemeyeceğim. Nedense cok sert oldu. Sert kabugunun altında çok güzel bir tat var. Ben acaba nerede hata yapmıs olabilirim. Cup yerine ben nescafe fincanını ölcü olarak kullandım acaba sebep bu olabilir mi? Neyse denemelerim devam edecek.yılmak yok!

Binnur A. Ö. dedi ki...

sevgili Ziysan,
ekmekler dünyasına hoşgeldin :)
nedendir bilmem ekmek pişirmek herkesi mutlu eder.

Aslında tariflerim arasında ekmek makinesi ile yapılmamış bir kaç tarif var. Bir de tüm bu tarifler aslında elde de denenebilir. Cunku makine bizim gibi üşengecler icin, yani bizi yogurma zahmetinden kurtaran bir alet. GErci yogurma kısmı isin en zevkli kısmıdır ama :)
BU arada benim bildigim neskafe fincanları cok irice olur. bir cup=240 ml'dir.
Kimileri su bardağı ayarı diyor.
Temel ekmek demissin ya bir de, hangisi acaba?
Tam ismi ile söyler misin. Ben bilemedim hangi ekmegimden bahsettigini...
Sevgiler

Adsız dedi ki...

selam binnur,
ben şu hani eşinin çok begendiği "mükemmel kabaran,süngerimsi, az öz malzemeli, aslımıza en yakın ekmek :)" dediğin ekmeği denemiştim.
ama az evvel de son derece bagıslayıcı olan fransız ekmegini fırına attım. Süper kabarmış görünüyor. Fırın ayarını düşürmek için 6 daikam kaldı.
gerçekten de bu ekmek işi insanı mutlu ediyormuş.
ekmek makinaları sanırım arada bir yavaş yavaş karıstırıp mayanın tekrar tekrar aktive olmasını saglıyor. Yoksa ne diye zaten fırına manuel atacagın bir ekmegi makinalarlda bekletsin ki?
yanlış mıyım?

Binnur A. Ö. dedi ki...

Sevgili Ziysan,
ekmek makineleri ara ara karısıtıroyr sayılmaz pek. Cok nasir 2 mlimetre falan oynatıyor karıstırma paletini. Sadece bir kac kez duydum onu da. Yani işini ilk bir saatde belki de daha az, bitiriyor ve sonra kabarmaya bırakıyor. Bir sure sonra da pişirmeye basliyor.
Malzemeleri alete koyup pişmis olarak geri alıyoruz iste. Tam bir tmeble işi :)
Ama yine de tavsiye ederim ...
Afiyet olsun ekmekleriniz...

Adsız dedi ki...

bınnur hnm
ben dun tatlı kakolu ekmek denedım ama olmadı yanı cok kabardı ıcıde pıstı gorunuste hersey normal ama kokusu bı acayıp daha oncede baska bı tarıf denemıstım gene aynısı olmustu neden bole kokuyolar acaya sıvıyag yerıne tereyag koydum belkı yagdandır dıye ama gene kokuyo maya dr oether ınstant kullanıyorum kakaoda ulkerın kakaosu acaba onlardanmı oluyo
cok uzuluyorum cunku hıc basarılı bı ekmek yapamadım sadece hazır soke undan yaptıgım ekmekler guzel oluyo ama ben kendım yapmak ıstıyorum
sımdıden tesekkurler

Binnur A. Ö. dedi ki...

Merhaba
evet fazla maya ekmege rahatsız edici bir koku bırakıyor. instant mayada 2 çay kaşığından fazla genelde koymamanızı tavsiye ederim mayayı.
Bir de hangi tarifti kakaolu ekmeginiz?

Adsız dedi ki...

burada yukarda yazan tatlı ekmek cesıtlemelerıne 2 kasıık kakao ekledım.
bende 2 cay kasıgı koydum herseyı tam olcuye gore koydum sımdı 1 mı denesem acaba uf cok mutsuzum yapamıycam ben bu ısı galıba kakaodan degıldır dımı?

bünyan dedi ki...

mükkemmel