Salı, Aralık 13, 2005

Portekiz Tatlı Ekmeği

Tatlı Ekmeklerden şansımız açıldı şu ara.
Zaman zaman denerim düşüncesiyle sağda solda gördükçe, ya da daha çok gözüme kestirdiğim ekmek tariflerini not aldığım bir not defterim var.
Pazar günkü Paskalya ekmeği zaferinden sonra (Hani şu Karşı Kıyıların Ekmeği dediğim ve Paskalya’ya benzettiğim ekmek gerçekten de Paskalya imiş, köklerinde Rumlar olan bir tanıdığım da onayladı.) yine karşıma tatlı bir ekmek çıktı defterimden…
Onca tarif arasından karşıma Tatlı Portekiz Ekmeği fırlayınca dayanamadım. Eşim şu an arkadaşları ile halı sahada top oynuyor ve kilo vermeyi amaçlıyor olabilir ama ben de fırın başındayım işte, ne yapalım, zaaf meselesi…

Ekmeğim fırında demlenirken, henüz tadını bile bilmeden yazımı yazıyorum. Burnum bana ihanet etmiyorsa sonucun mükemmel olacağını yemeden bile söyleyebilirim. Ekmek makinesinin teknesine yumurta girmesine bayılıyorum…

Neyse yapım detaylarına girelim.
Ben büyük boy hamur olacak şekilde yaptım. Fakat şekeri söylenen 1/3 kap olmasına rağmen yarım kap koydum. Aslında iyi de yaptım diye düşünüyorum, sonradan tekneden oldukça cıvık çıkan hamuru toparlamak için baya un ekledim (elde yoğurdum yine) . Böylece şekeri az gelmiş midir kaygısına kapılmadan yoğurdum.
Bir de 2 kaşık tereyağı yerine, 1 kaşık tereyağı 1 kaşık zeytinyağı koydum. Damarlarımıza çok haksızlık etmeyelim.

Neyse malzemeleri ekmek makinesinin hamur ayarında belirli bir kıvama getirip geçtim tezgahın başına. Hamuru 2 parçaya bölüp bir de 4 şerit oluşturup 2 top bezenin üzerine 2 basit düğüm yaptım. Ama bu şekil orijinal Portekiz Tatlı Ekmeğinin şekli değil. Sanırım net bir şekli yok, aradım taradım herkes kafasına göre bir şekil yapmış….
Neyse bezelerimi 1 saat kadar ılık fırında beklettim (fırın kapağı hafif aralık olarak)

Hamur (Makinede 1,5 saat fırında 1 saat) bu kadar süre kendisine tanınınca gerçekten güzel kabardı. Siz benim yaptığım gibi yakın koymayın 2 bezenizi. Ben yağlı kağıdı ikiye kesip ayırmak zorunda kaldım kabarmış bezeleri.
Neyse: En nihayetinde bir yumurtayı (sarı ve beyaz) çırpıp bezelerin üzerine sürdüm ve biraz da toz şeker serptim. 180 derece fırında yarım saat.

Sonuç: Yanmış ekmek..:) Yanmadı tabi canım, ama üzerine yumurtanın hem sarısını hem beyazını sürünce birden kararıyor. Demek ki yazı yazmak yerine fırının başında beklemeliymişim. Ama İçi çok güzel aydınlık oldu :)
Tadı da öyle, yani güzellll. İyi ki şekerini daha çok koymuşum kabuğa serptiğim şekerler bile hoşuma gitti. Yanmış dediğime bakmayın, kabuk çıtır oldu…

Tatlı ekmek olur muymuş demeyenlere........

Not: 3 ayrı boy ekmek için ölçü (Not: BEn büyük boyu denedim ve 2 adet küçük/orta büyüklükte ekmek çıkardım)

Küçük Hamur
Süt: ½ ölçü kabı
Yumurta 1
Tereyağı 1 kaşık
Şeker 2 1/4 kaşık
Tuz 1/3 çay kaşığı
Un 1 – ½ kap
İnstant Maya 1 çay kaşığı


Orta Büyüklükte Hamur
Süt 2/3 ölçü kabı
Yumurta 1 – 1/3
Tereyağı 1 – 1/3 kaşık
Şeker 3 kaşık
Tuz 1/2 çay kaşığı
Un 2 kap
İnstant maya 1-1/2 çay kaşığı


Büyük Hamur
Süt: 1 ölçü kabı
Yumurta 2
Tereyağı 2 kaşık
Şeker 1/3 kap
Tuz 3/4 çay kaşığı
Un 3 kap
İnstant maya 2-1/2 çay kaşığı


Posted by Picasa

Hiç yorum yok: