Pazar, Aralık 11, 2005

(Makinede) Karşı Kıyıların Yeni Yıl Ekmeği

Hala İzmir’de “var” sayıyorum kendimi…İşte bu yüzden “Karşı Kıyıların Ekmeği” dedim Yunanlıların yeni yılı karşılarken yaptıkları ekmeğe…Çocukluğumda, TRT’nin tek kanallı olduğu dönemde, o kadar çok Yunan kanallarını seyrettik ki ilkokula başladığımda günlerce alfabe’de ters L harfini aradım…”Kalisperasas”ı bol o günlerin hatırına, hele de yeni yıl yaklaşırken bu ekmeği çok eğlenerek pişirdim….Size de tavsiye ediyorum.

1 yumurta ile ¼ ölçü kabı şekeri iyice çırpın. Makinenin teknesine koyun,
üzerine:
½ ölçü kabı süt
¼ ölçü kabı önceden eritip ılıttığınız tereyağı (isterseniz birazı zeytinyağı olabilir)
2 çay kaşığı limon kabuğu rendesi
2 çay kaşığı portakal kabuğu rendesi
½ çay kaşığı tuz ekleyin

En üste her zamanki gibi un (2 ölçü kabı)
Ve 2 çay kaşığı instant maya

Ekmek makinenizi hamur ayarında çalıştırın. Makine işini yaparken siz de tezgahın üzerini temizleyip unlayıp hazır edersiniz, ayrıca fırın tepsisinin üzerine yağlı kağıt sermek ve bu kağıdı da tereyağı sürerek hazırlamak için vaktiniz kalmış oluyor. Hamuru makineden aldıktan sonra iş size düşüyor, aslında işin zevkli kısmı başlıyor demek gerek.

Eğer hamur yapış yapışsa dilediğinizce unlayarak yoğurun. Sonra parmağınız kalınlığında “up uzuuuun” bir urgan haline getirmeniz gerekiyor hamuru. Bu iş tahmin edilenden biraz daha zor (ama zevkli). Hamurunuzu spiral bir şekilde sarın, bu işi yağlı kağıt üzerinde yapmanız daha iyi olur.

Şimdi kabarma zamanı. Hamur bu aşamada ılık bir ortam istediği için ben önceden biraz ısıttığım fırını kullandım. Kabarma esnasında hamur oksijene de ihtiyaç duyarmış fırının kapağını tahta bir kaşık ile aralık bırakarak bunu da sağlayabilirsiniz.

Hamurunuzu unutup (eğer benim gibi heyecanlıysanız pek unutamazsınız ama en azından dikkatinizi dağıtabilirsiniz) tezgahın üzerini temizleme vakti yine çünkü en az yarım saat - 45 dakikalık bir zaman dilimi var önünüzde… Hamurunuza benim kadar sık bakmayın çünkü büyümekte olduğunu fark edemiyorsunuz. Biraz zaman tanıyıp eğilip baktığınızda şok olmak daha güzel. Aşağı yukarı 2 kat bir kabarma olacak.

Hamuru tekrar tezgaha (tabi artık tepsi ile) alıp fırını 190 dereceye ayarlayın. Bu arada :

2 yemek kaşığı su ile bir yumurtanın akını karıştırın.
Bu karışımı hamurun üzerine fırça ile sürün. Üzerine

1-2 kaşık toz şeker serpin…


Bir de kuru üzüm…(Aslında orijinal Yunan ekmeği ya ince kesilmiş bademler ya da çam fıstığı ister ama ben daha Türk işi bir tercih ile ----“evde olan neyse” de denebilir--- kuru üzüm kullandım). Üzümleri spiralin hatları boyunca saplayın… Fırına verme zamanı.

Yaklaşık 30 dakika sonra, “altın kahverengi”’ye dönüşmüş bir halde ekmeğiniz hazır. Yemeden önce, kesmeden önce mutlaka soğutmak gerek, hamur olmasın diye. Ama daha da önemlisi bu ekmek soğuduğunda daha güzel oluyor.
Ve neye benziyor biliyor musunuz? Paskalya mı desem, pastane çöreği mi desem çoook leziz, çok…


Ve önemli not: Yunanlılar ekmeğin altında bir yere bir madeni para saklarlarmış. Kime gelirse o yılın şanslısı o olurmuş. Ben haşlanmamış nohut koydum… Bu yılın şanslısı eşim çıktı…. Posted by Picasa

7 yorum:

Aleph dedi ki...

bu ekmekler cok harika, belki bende deneyebilirim yapmayi. Burada(amerika)tuy hafifliginde atatsiz tutsuz ekmek yemekten daraldim.
cok tesekkurler

Binnur A. Ö. dedi ki...

Ekmeklerimi sevdiğinize sevindim. Sevgili Tijen İnaltong'un sayfasında okuduğum bir rus atasözü diyor ki “Ne kadar düşünürseniz düşünün, ekmek ve tuzdan daha iyi bir buluş yapamazsınız.” Ekmek (ama daha çok alıştığımız ekmekler) ruhumuza iyi geliyor galiba. Ben de burada gurbetteyim (hala ülkemde ama başka şehirde) VE buraya geldiğimden beri ekmeklere sardırdım. "yuva" arayışı herhalde... Sevgiler

Hanife dedi ki...

Harika bir tarif bu, mutlaka deneyecegim. Paskalya coregine bayilirim. Ama hakkini veren bir tarif bulamadim bu gune kadar. Spiral yapma isi biraz zor gibi ama deneyecegim:))
Tesekkurler.

sivas şehirler arası evden eve dedi ki...

bu ekmekler cok harika tadı çok güzel

karabük şehirler arası evden eve dedi ki...

sivas evden eve nakliyat hizmeti olarak şehirler arası evden eve taşıma hizmetlerinde en iyi hizmet vermeye adayız köklü ve kurusal bir bir firmayız
http://www.sehirlerarasinakliyat34.com/karabuk-evden-eve-nakliyat.html

Evden eve nakliyat dedi ki...

-------------------------------
bakırköy evden eve nakliyat
sultangazi evden eve nakliyat
silivri evden eve nakliyat
çekmeköy evden eve nakliyat
çatalca evden eve nakliyat

Evden eve nakliyat dedi ki...

<a href="http://www.sadiknakliyat.com/tag/sehirler-arasi-nakliyat/