Pazar, Ekim 14, 2007

SABONİS'e ekmek


Tarihler 2007'nin yaz sonunu gösterdi göstereli okullu bir çocuğun annesi olma statüsünü eklemiş durumdayım uzayıp giden hayat listeme.

Her yaklaşmakta olan statü gibi bu statü de alanda tecrübeli kişiler üzerinde bir nevi "arıya bal kokusu etkisi" yarattı.. Veee

kreşler ve akran arasına karışıp "hapşu"ydu-"tıksı"ydı bilumum alt-üst solunum yolu enfeksiyonu ile tanışan bebeler üzerine bin bir hikaye dinledim o zaman- bu zaman.

Heyhat
gel zaman git zaman
hikayeler "rivayet" alanından indiler, benim gerçeğime dönüştüler.

18 gün içinde 2si gece yarıları acil kapılarında olmak üzere 5 ayrı hastane ve doktor ziyareti şeklinde hayatıma "renk!" kattılar.

Hikaye basitti.
Kreşte nezlelerin sonu gelmemekteydi.
Nezle demek tıkalı bir burun,
tıkalı bir burunsa ortakulakta mikrop birikimi demekti.

Olur mu canım demeyin?
Bana yaptığım bütün araştırmaları dökümletmeyin :)
Size verebileceğim en özet bilgi (anladığım bilgi ya da) şudur...

Yaş küçük e o halde burun ile kulak arasındaki bağ olan östaki borusu da küçük.
Üstelik bu kadarla da kalmıyor bir de dik duruyor kerata. Böyle olunca da borunun berisinde kalıyor mu mikroplu bir saha.
Bekle ki çocuk büyüsün, östaki uzasın ve yataylaşsın sonunda... İste o zaman istediği kadar tıkansın burun. Yok bir dert- yok bir sorun.

İste bundandır blogumu ihmal edişlerimin bir hayli uzaması dostlar.

Önce işe girmem, sonra annelik görevleri..
Ama elimde deneysel ama affettirici bir tarif var.
Boyu aya kadar :)

SABONİS'e

(80'lerin sonunda esen basketbol fırtınası, o günleri ilk gençlik yılları olarak yaşayan ben ve arkadaşlarıma Sovyet basketbolcu Arvidas Sabonis'i tanıma fırsatı vermişti...
Ben bir de ekstradan hayrandım da bu 2 metre 22 santimlik adama.
O zamanların hatrına hayatımda pişirdiğim en uzun ekmek olan bugünün ekmeğini SABONİS ekmeği olarak adlandırıyorum. Sanırım Sabonis'in annesi gibi ben de bu ürünün - çocuk veya ekmek- nasıl olup da bu kadar uzun olabildiğini bilmiyorum)

1 kap ılık süt
1 yumurta (oda sıcaklığında)
1 küçük haşlanmış patates (parçalara ayrılmış)
3 kaşık zeytinyağı
1 yemek kaşığı şeker
1,5 çaykaşığı tuz
3 kap un
1 tatlı kaşığından biraz fazla instant maya

(temel ekmek ve inanmayacaksınız ama küçük somun ayarı)
NOt: Makine hamuru yoğurma aşamasındayken gözünüze hamur çok kuru gelirse çok az süt ekleyebilirsiniz)
Not2: Ekmegin yanında duran fincan kahve fincanıdır.

23 yorum:

Tijen dedi ki...

Sıkı bir basketbol izleyicisi (artı eski oyuncusu) olmama rağmen Sabonis'i niye hatırlamıyorum diye çok bozuldum Binnur'cuğum. Bizim minik hanım da bakıcıya gittiğinde hemen bir nezle kapıveriyor. Burnu akarak dolaşıyor hep ama yapacak bir şey yok galiba.

NiNo dedi ki...

ayy ekmekte adida hikayeside cok guzel :) firindada yapabilirim dimi :) elklerinize saglkik sevgiler

Binnur A. Ö. dedi ki...

Tijencigim,
Sabonis'in döneminde ünlü Volkof da vardı mesela, Birdy de. aramızda lafı bile olmayacak bir yaş farkı var biliyorum. Ama ub senin benden evel üniverstiye gitmen ve hayat hay huyu icine dalman anlamına geliyor. Ben lise 2-son civarındaydım bahsettigim yıllarda, sen o donem tv seyredememis olabilirsin... Fakat gercekten cok heyecanlı bir dünya kupasıydı... Belki youtube'da vardır...(baktım var :)
Maya'cıga da gecmis olsun.
aman baslamasın ama Nehir2de 2 yas civarı kulaga vurmaya basldı nezleler. Fakat yine de genetik egilim de onemliymis.
opuyorum sizi

Binnur A. Ö. dedi ki...

ninocugum bir dene bakalım fırında.
guzle olursa gonder yayınlayalım

Adsız dedi ki...

Merhaba,
içinde patates bulunan bütün ekmeklere bayılıyorum.Akşam eve gider gitmez deneyeceğim bu tarifi.Zeytinyağını yemek kaşığıyla mı ölçüyoruz?
Nehirciğe de çok çok geçmiş olsun.Umarım kreş macerasının geri kalan kısmı mutlu geçer, bir daha hiç hastalanmaz...

Binnur A. Ö. dedi ki...

evet z. yagi yemek kasigiyla.
hazirda haslanmis patates var mı ki
yoksa bolca hasla da patates salatası da yap bence, evdekiler sevinsin
eksili eksili :)
nehir daha iyi cok sukur
tesekkurler
sevg.

bir dilim bir tutam dedi ki...

TASINDIM! Sevgili Binnur'cugum blogspota gectim.Seni de tabiki arkadas listeme aldim.Haber vereyim dedim.Beklerim
www.birdilimbirtutam.blogspot.com
Sevgiler

Adsız dedi ki...

binnur merhaba, benim de 1.5 yaşında kızım iki aya yakın üst solunum yolu enfeksiyonu geçiriyor. hala da geçmedi.acaba hangi hastanelere götürdün?
bu arada ekmekle bi yorum yazmadığıma bakma.. Sabonis ekmek de makinada pişiyor. mutlaka yazacağım sonucu..
Umut

semiramis dedi ki...

nasıl oluyor da o kadar kabarıyor hakkaten?? Nefis oldu. Yumurta ve patates olmadan tarif benim hergun yaptığım beyaz ekmek tarifim. Ve Sade ekmeğin içine ne koyarsan koyayım hiçbir zaman sade ekmek kadar kabarık olmuyordu. Ama bu onu da geçti. Çok teşekkürler sevgili Binnur. Ya, çok önemli bi iş yapıyosun sen ya. Çok yaşa.

Binnur A. Ö. dedi ki...

Ay Semiramis
çok önemli bir iş yaptıgımı düşünmesem de boyle destek laflarına içim gidiyor, cok seviniyorum, demek birilerini sevindiriyorum diye düşünüyorum.
Afiyet bal şeker olsun.
Sende de bu ekmegin yüz akı olmasına cok sevindim. Zira ben ekmege biraz suheci yaklasmıstım. Bir dahaki sefer boyle olmayabilir mi acaba diye dusunmustum.
Demek bu boy sans eseri olmamıs...
Ne mutlu :)

seray dedi ki...

Merhaba yeni ekmek yapma makinası aldım.Değişik tarifler arıyorum.
Merak ettiğim bazı hususlar var...
Zeytinyağ hangi kaşıkla olacak birde unu kullandığınız kap ne büyüklükte gramajı ne olmalı yardımcı olursanız sevinirim.
Benimde blog sayfam var bende beklerim.www.serays.blogcu.com
Teşekkürler

Adsız dedi ki...

merhaba, Binnur, Sabonisi pişirince yorumumu yazacağım demiştim ya..ekmek çok lezzetli oldu.hatta hafif poğaça havası bile vardı.yanlız birazcık çöktü..acaba pataesi filan mı fazla koydum.ya da sütü..bilemiyorum..doktora tezi çalışmalarımdan sonra internette ilk uğrak yerim bu site oldu haberin olsun..nehir'e dikkat et.bu sıralar gene soğuk algınlığı salgını var.

Binnur A. Ö. dedi ki...

Umut merhaba,
cok ihmal etmisim blogumu ve gelen yorumları cok utandım simdi.
ama bir kosturmaca ki sorma.
Hangi hastanelere sorusuna cevap:
Hem İzmit hem de İstanbul'da Acıbadem
sonra İzmit'te Umuttepe kampüs (tıp fak)
Sonra Gölcük'te Aile Tıp Merkezi.
Umarım tekrar bu islere geri donmem. su aralar nezle ve ben cok korkuyorum . Ama korkmamaya ugras veriyorum, cagırmamak lazım di mi.
Sabonis ekmeginin tadının iyi olduguna cok sevindim.
Bazen erken kabrma fazla mayadan kaynaklanıyor, erken kabaran cabuk cokebliyor...Deneme yanılma yontemi en iyi sonucu veriyor :)
sevgilerimle

semiramis dedi ki...

ben 2 kez yaptım, ikisi de harika oldu.
benim deneyimim, hamur çok cıvıksa çöküyor, kuru ise çok kabarmıyor. Hamurun kıvamını iyi tutturmak lazım yani. Bööyle dokunduğunda ele yapışacak ama fazla cıvık olup kendini salmış olmıııcak. Ne zormuş anlatmak ayol.
Bir de koyduğum sıvı sıcaksa, mesela patatesi de sıcakken koymuşsam çöküyor ekmek. Bu noktalara dikkat etmeye çalışıyorum ekmek yaparken.
Bayaa bi uğraşmıştım çökük ekmeklerle makinayı ilk aldığımda:)

Unknown dedi ki...

Merhaba,
Sabonis'i bu akşam mutlaka denemek istiyorum ama yumurta ve patatesi hangi aşamada ekleyeceğime emin olamadım. İkinci faza geçerken gelen sinyal sesinden sonra mı yoksa en başta mı?
Sevgiler:)))

Binnur A. Ö. dedi ki...

En basta sevgili Ebru...

semiramis dedi ki...

ben biraz araştırdım Sevgili Binnur bu ekmeğin neden bu kadar kabardığını. Ulaştığım sonuç ve bilgiler şöyledir:
Hamurun kabarmasını arttıran çeşitli maddeler varmış. Jelatin, süt tozu, pektin, zencefil (evet, baharat olan toz zencefil!), sarımsak, askorbik asit (hazır ekmek karışımlarının içinde de var, o yüzden o kadar kabarıyorlar demek ki) gibi...
Patates nişastası ve yumurtanın sarısında bulunan lesitin de hamurun daha fazla kabarmasını, daha uzun süre taze kalmasını, glutenle beraber daha hafif bir yapı oluşturmasını ve daha nemli olmasını sağlayan yukarıda saydığım maddelerden ikisi. Şİmdi ikisini birlikte kullanınca (genelde patates koyunca yumurta koymayız çünkü) süper bir etkileşimle bu kadar kabartmışlar ekmeği.
Hazır karışımlar var imiş Dough Enhancer adı altında. Bu saydığım maddelerin karışımı ile hazırlanıyormuş.
Ayrıca süt de ekmeğin daha iyi kızarmasını sağlayıp, nemli yapısına katkıda bulunup, hamuru daha relax yaparak kolay şekil almasını sağlıyormuş.
E bunların hepsi biraraya gelince olmuş "Sabonis Ekmeği".
Herşey bilimin kontrolü altında yani.

Unknown dedi ki...

Bu hafta sonu ben de Sabonis'e ekmek yaptım ve 1.5 yıllık ekmek maceram boyunca yaptığım en güzel ekmek oldu. Binnur Hanım, bizim gibi ekmek üzerine neredeyse kariyer yapacak olanlar adına tüm emeğiniz için teşekkür ediyorum size:)Unutmadan, bu formüle biga karışımı katarsak tarif bozulur mu acaba?

Adsız dedi ki...

Merhaba Üniversite sınavlarına hazırlanan kızım var beslenmesine çok dikkat ediyorum bu nedenle hafta sonu Sabonis ekmeği yaptım uzun programda (3 saat 20 dk) lezzeti çok iyi oldu ama ortası son 30 dk da çöktü.Neden olabilir? 3 kap un yaklaşık kaç grama denk geliyor.Teşekkürler
Serpil

www.serays.blogcu.com

asansörlü taşımacılık mersin dedi ki...

akşam olsun deneyeceğim

Adsız dedi ki...

<html>
Sitenizi İnceleme Fırsatı buldum gayet başarılı...<p>Uygun Fiyatlara
<a rel="nofollow" href="http://www.atakkagitcenter.com/sayfa/21-pafta-aski-bandi-harita-bandi-aski-bandi-proje-bandi.html">
askı bandı</a>

bu adreste! YOK BÖYLE FİYAT...</p>
<a rel="nofollow" href="http://www.atakkagitcenter.com/sayfa/20-polyester-kagit-polyester-film.html">
Polyester Kağıt</a>
Sayfamızı İnceleyebilirsiz...<br>
Kağıt'ta 45 Yıllık Tecrübe...
</html>

Unknown dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Haber Merkezi dedi ki...

evden eve nakliyat